Blog

Când viața ta este condusă de impulsivitate

impulsivitate DBT

În cabinet cel mai adesea întâlnesc oameni care se luptă cu emoțiile copleșitoare sau cu dificultatea de a gestiona emoțiile, iar acest articol este pentru ei.

Îți este greu, poate chiar imposibil, să duci sarcinile până la capăt atunci când ești supărat?
O ceartă cu partenerul îți strică toată ziua?
Ai senzația, uneori, că emoțiile sunt un obstacol în a-ți trăi viața așa cum ți-o dorești?

Un semn important al dereglării emoționale este atunci când nu te poți concentra la nimic altceva din cauza unei emoții puternică.

Poți afla dacă ești în situația în care nu îți poți gestiona emoțiile completând chestionar de aici.

Unul din lucrurile pe care le evaluează chestionarul este capacitatea de a rămâne angajat în activități atunci când treci printr-o perioadă emoțională grea. Dacă  în mod obișnuit ești copleșit de emoțiile pe care le trăiești sau ești de multe ori într-o stare proastă, e posibil să tinzi să abandonezi planurile odată ce o stare grea te apasă. E posibil chiar să tinzi să anulezi anumite planuri în ultimul minut, deoarece ești obosit din cauză tumultului emoțional și simți că starea ta nu e adecvată pentru activitatea respectivă. Sau alegi să amâni frecvent anumite sarcini de serviciu deoarece nu ești în starea potrivită pentru ea.

În Terapia Dialectic Comportamentală (DBT) numim asta comportament dependent de stările emoționale.

Asta înseamnă că de obicei stările tale emoționale te împiedică să trăiești viața pe care ți-o dorești.

Comportamentul dependent de starile emoționale

Știu la ce te gândești, toți suntem influențați de stările noastre. Doar nu suntem roboți! Dacă plouă fix în ziua în care pleci în concediu la mare, te simți descurajat și trist, dar dacă e soare și cald, te vei simți bine și plin de speranță și e normal să fie așa.

Dar devine o problemă atunci când în mod obișnuit stările tale îți influențează comportamentul deoarece ajungi să iei decizii impulsiv și apoi să regreți.

Dacă ai un comportamentul impulsiv cel mai probabil te poți confrunta cu următoarele dificultăți:

Să îți atingi obiectivele

Exemple: să înveți un obicei nou cum ar fi practicarea unui sport, să îți controlez comportamentul alimentar, să îți asculți cu empatie și înțelegere partenerul sau prietenii.

Ca noi toți îți setezi obiective ori la job ori acasă ori legate de sănătatea ta, dar când apare o stare proastă (lipsa de energie, iritare, furie) simți că îți e imposibil să mai urmezi orice plan.

Să știi cine ești și să ai încredere în tine

Exemple: să știi care sunt valorile tale, ce e important pentru tine, care sunt resursele tale și care îți sunt vulnerabilitățile.

Dacă ești sensibil emoțional și te bazezi pe ceea ce simți ca să îți definești identitatea va fi foarte greu să ai un sentiment de sine stabil. Nu știi la ce te poți aștepta de la următoarea zi sau chiar de la un moment la altul din cauză că stările și emoțiile tale se schimbă des.

Ce să faci atunci când simți că emoțiile îți conduc viața

Devino mai prezent

Observă și descrie gândurile și senzațiile fizice. Asta te va ajuta să separi o stare proastă sau o emoție copleșitoare de tine ca persoană.

Devino expert în cunoașterea emoțiilor

Gândește-te la lucrurile pe care le faci care te fac vulnerabili la emoții intense. Dormi puțin? Muncești până târziu? Nu petreci timpul cu cei dragi? E nevoie să îți faci un plan care include multe dintre lucrurile care te fac să te simți stabil emoțional.

Practică acțiunea opusă

Practic, asta înseamnă să faci opusul a ceea ce-ți vine atunci când ești copleșit sau când ai o stare grea care te împiedică să faci ce ai nevoie. De exemplu, dacă îți vine mai degrabă să stai ascuns la tine în bârlog și să anulezi orice ieșire în oraș, acționează opus. Ieși în oraș și interacționează cu oamenii.  Sau, dacă simți că ai sta în pat toată ziua din cauza unei stări proaste, devino activ, mergi la cumpărături, pregătește cina, fă curățenie.

Emoțiile, gândurile și comportamentele noastre se influențează unele pe altele. Schimbându-ți comportamentul poate să aibă impact asupra emoțiilor și să-ți schimbe starea.

Atenție, a acționa opus emoției este diferit de a suprima emoția. Suprimarea emoției are la bază ideea că putem să scăpăm de emoții, acțiunea opusă are la bază ideea că e necesar să  înțelegem și să acceptam emoția dar nu e întotdeauna necesar să o urmăm.

E drept, e foarte greu să faci ceea ce în mod natural nu îți vine să faci. De aceea e nevoie de multă deschidere și flexibilitate față de tine să acționezi opus impusului. Așa că fii blând cu tine, nimeni nu se schimbă peste noapte.

Dacă crezi că genul ăsta de strategii sunt de ajutor pentru tine și vrei să le înțelegi mai bine sau să cunoști mai multe strategii similare, te poți înscrie la cursul de abilități DBT din 5 noiembrie, ora 16:00.