Când școala devine un fel de bau-bau

De cum intră pe ușă începe să simtă tensiunea în corp. Este o nouă zi de școală și totodată o nouă zi în care profesorii îi vor judeca pe elevi din nou și se vor purta cu ei în funcție de note și de performanțe. Iar cerințele sunt din ce în ce mai mari. Nici cu colegii nu îi e prea ușor pentru că deși pe unii îi simpatizează iar pe alții îi detestă și ei se judecă unii pe ceilalți și se aliază în funcție de standardele și de etichetele pe care le-au învățat de la aduți. Iar vorbele copiilor sunt tare sincere și usturătoare! Ce mici ajung adesea să se rănească între ei și să sufere mulți ani în urma unor vorbe.

E o încercare continuă și dificilă, de multe ori ținută ascunsă, de a face față presiunii profesorilor care îi îndeamnă să muncească până la epuizare pentru fiecare materie, presiune la care din nefericire se alătură și părinții. Să ia premii și titluri, să se conformeze fără drept de apel la părerile celui mai popular sau mai agresiv elev. Toate astea cu sacrificii mari și cu siguranță fără plăcere. În final rezultă un mare conflict interior, neacceptare de sine, rușine, o minte critică și foarte multă suferință.

Dacă ați întâlnit sau ați auzit de un astfel de copil, știți deja că el este un elev care nu reușește să se integreze în mediul școlar. Integrarea înseamnă relații bune și plăcute cu colegii, o relație bazată pe respect și deschidere cu profesorii, acceptarea regulilor școlii și adaptarea la nivelul de lucru pentru activitățile de la clasă.

Cum recunoaștem când un copil nu s-a integrat la școală? Există două tipuri de astfel de copii:

COPILUL (AUTO)IZOLAT:

Nu-și dorește să meargă la cursuri;
Are puțini prieteni la școală;
Ajunge uneori să fie respins de copii și în cazurile mai grave batjocorit dacă are păreri diferite și se afirmă. De aceea, de multe ori se abține și încearcă să se conformeze;
Are o tendință mare de retragere/autoizolare, încurajată de respingerea grupului;
E posibil să fie protejat excesiv de părinți, iar acest lucru să-i impiedice dezvoltarea autonomiei, a curajului și a abilităților de relaționare.

COPILUL IMPULSIV:

– Poate să fie impulsiv în răspunsuri și să devină agresiv verbal sau fizic cu colegii și profesorii;
– Interacțiunea dintre el și profesori de multe ori este considerată neadecvată și lipsită de respect;
– Încalcă des regulile școlii;
– Aduce obiecte sau lucruri interzise în școala cum ar fi țigări, droguri etc;
– Absentează des și are note mici sau este corigent;

Cea mai frecventă cauză este legată de dificultatea de a-și controla emoțiile și comportamentul în situații ce pot fi stresante. De exemplu – un test, un profesor dur, un coleg agresiv, eșecul sau suferința în urma unei traume din familie care îl face pe copil vulnerabil și astfel devine o persoană retrasă sau agresivă. Atunci când un copil este adesea stresat, speriat, trist sau tensionat, performanța lui școlară scade.

Cu ajutorul psihoterapiei părinții află care este temperamentul copilului și ce au de facut pentru a-l sprijini, iar pe copil il invață să se regleze emoțional și să se integreze în colectivitate.

Integrarea la școală, mai ales în sistemul nostru educațional, unde bullying-ul (hărțuirea și agresivitatea) este foarte prezent, e dificilă și pentru cel mai adaptabil copil, dar cu implicare din partea părinților lucrurile pot fi mai bune, iar copilul cu siguranță se va simți in siguranta.