Blog

Ai dificultăți în gestionarea emoțiilor?

În practica mea ca psihoterapeut întâlnesc adesea oameni care mă întreabă dacă Terapia Dialectic-Comportamentală (DBT) este bună pentru ei.

DBT este o terapie eficientă pentru o gamă largă de probleme, dar ea funcționează bine în mod particular pentru persoanele care se luptă cu gestionarea emoțiilor intense.

Ce este dereglarea emoțională?

Dereglarea emoțională nu înseamnă doar că emoțiile îți scapă de sub control. Se manifestă și ca un sentiment de confuzie, critică sau rușine cu emoțiile pe care le simți.

Stările emoționale se schimbă des și asta poate avea un impact negativ asupra vieții tale. Sau poate să devină greu să găsești soluții să te liniștești atunci când întâmpini o problemă.

Tu ai dificultăți în gestionarea emoțiilor?

Mai jos găsești un test scurt pentru a face un prim pas în identificarea nivelului tău de dereglare emoțională.

Acest test nu are ca scop diagnosticarea ci mai degrabă te poate ajuta să afli ce tip de terapie este cea mai eficientă pentru tine.

SCALA DE EVALUARE A DIFICULTĂȚILOR DE REGLARE EMOȚIONALĂ

Indică cât de des ți se aplică următoarele 36 de afirmații prin evaluarea fiecărei afirmații pe următoarea scală:

  • 1 – niciodată
  • 2 – câteodată
  • 3 – aproape jumătate din timp
  • 4 – aproape tot timpul
  • 5 – mereu
  1. Îmi este clar ceea ce simt
  2. Sunt atent la ceea ce simt
  3. Experimentez emoțiile ca fiind copleșitoare și în afara controlului
  4. Nu îmi dau seama cum mă simt
  5. Îmi e dificil să găsesc un sens în ceea ce simt
  6. Am grijă de ceea ce simt
  7. Știu exact ce simt
  8. Îmi pasă de ceea ce simt
  9. Sunt confuz legat de ce simt
  10. Cum sunt supărat, îmi recunosc emoția
  11. Când sunt supărat, devin furios pe mine pentru că mă simt așa
  12. Când sunt supărat, devin rușinat pentru că mă simt așa
  13. Când sunt supărat îi este dificil să duc lucrurile până la capăt
  14. Când sunt supărat îmi pierd controlul
  15. Când sunt supărat cred că voi fi așa mult timp
  16. Când sunt supărat cred că voi sfârși prin a fi foarte deprimat
  17. Când sunt supărat cred că sentimentele mele sunt importante și valide
  18. Când sunt supărat îmi e dificil să mă focusez pe alte lucruri
  19. Când sunt supărat mă simt fără control
  20. Când sunt supărat pot să duc lucrurile până la capăt
  21. Când sunt supărat mă simt rușinat cu mine
  22. Când sunt supărat știu că la un moment dat voi găsi o cale să mă simt mai bine
  23. Când sunt supărat mă simt ca și cum aș fi slab

24. Când sunt supărat simt că pot să mențin controlul comportamentului meu

25. Când sunt supărat mă simt vinovat pentru ce simt

26. Când sunt supărat am dificultăți de concentrare

27. Când sunt supărat am dificultăți în a-mi controla comportamentul

28. Când sunt supărat cred că nu e nimic ce a putea face pentru a mă simți mai bine

29. Când sunt supărat mă simt iritat pentru felul în care mă simt

30. Când sunt supărat încep să mă simt foarte rău cu mine

31. Când sunt supărat mă complac în starea asta

32. Când sunt supărat îmi pierd controlul pe comportament

33. Când sunt supărat am dificultăți în a mă gândi la alte lucruri

34. Când sunt supărat îmi iau timp să îmi dau seama cea simt cu adevărat

35. Când sunt supărat îmi ia mult timp să mă simt mai bine

36. Când sunt supărat emoțiile se simt copleșitoare

SCORARE

Pentru itemii 1,2 ,6 ,7 ,8 , 10 ,17 ,20 ,22 ,24 și 34 inversează numerele notate. Marchează cu 1 scorul pe care l-ai marcat cu 5, cu 2 scorul marcat cu 4 și invers.

Dacă ai răspuns cu 3 unul dintre itemii numiți mai sus nu schimba nimic.

După ce a invers scorurile pe itemii de mai sus adună și celelalte scoruri rămase de la restul itemilor pentru a afla scorul final.

Un scor final mare indică o dificultate mare în reglarea emoțiilor.

Acest test se numește “Difficulties in Emotional Regulation Scale(DERS) și este un instrument pentru a identifica dacă DBT ți se potrivește.

Aici este studiu care stă la baza acestui test.


CLIC AICI PENTRU CURSUL DE ABILITĂȚI DBT